måndag 30 december 2013

Mer Grönsaker åt folket

Ikväll tittade jag på en dokumentär som jag verkligen kan rekommendera. Forks over knifes. Det är ingen hemlighet att världen ökar skrämmande snabbt med övervikt och hjärt- och kärlsjukdomar. För att inte tala om diabetes och cancer. I den här dokumentären är det två forskare från två olika sidor som tittat på sambandet mellan kost och sjukdom. Dom anser att två av de stora bovarna är mejeriprodukter och kött, och gjort upptäckter som visar att dessa inverkar negativt på våra kroppar.
Dom har gjort mängder med studier med häftiga resultat, och dom har nog mycket rätt i de dom säger. Dom förespråkar helt vegetarisk kost, vilket man kan tycka vad man vill om. Det finns många olika sidor och många olika kunskaper och rön om kost och vad som är bra och inte. Men jag tror att vi alla kan hålla med om att grönsaker är en stor del i vår hälsosamma kost. Lika mycket kan vi nog hålla med om att den explosionsartade industrin med halvfabrikat och processad mat som framställs på konstgjord väg bidrar till ett växande världsproblem.
Jag är inte övertygad om att kött är helt igenom dåligt för mig. Däremot så finns det ju självklart det som är sämre och bättre. Att välja vilt, lamm, kyckling eller fisk är inget som känns konstigt för mig. Rött kött, fläskkött nja det kanske jag inte håller så högt i hälsostegen. Det jag däremot är övertygad om är att vi idag äter alldeles på tok för lite frukt och grönt och lagar alldeles för lite mat från scratch. Mer grönsaker åt folket och sluta vara så förbannat lat när det gäller matlagning. För helt ärligt, vad äter du helst, något du helt igenom vet vad det är i, eller något halvfabrikat där du knappt kan utläsa hälften av vad du stoppar i dig?

Ät en morot! 
Morsning! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du tittade in! Tack!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...