lördag 4 juni 2011

Fröken Bråttom

Vad jag har funderat på när denna lille tjej skulle komma till oss. Var helt säker på att hon skulle vara tidig ungefär som lille M. Men hon blev inte alls mycket tidig. En halvtimma för att vara mer precis. 


Foto: Rickard 
Så gick det: Värkarna började smått på torsdagskväll, men jag fick ändå ro att sova en del under natten. På förmiddagen började de komma mer regelbundet. Efter middagen då började de på allvar att kännas att det var på gång. Mellan 18-21 ökade de kraftigt i styrka. Vi bestämde oss för att åka in strax innan 22. 
Förlossningen: Klev in på förlossningen ganska precis vid 22 snåret. CTG koll och undersökning. Öppen 5cm och fosterhinnan buktade på. Barnmorskan sa det att hon trodde att det skulle gå fort om vattnet gick. Sen var det dags att ta oss till ett förlossningsrum, dessvärre hade de inget rum ledigt. Vi fick vänta i dagrummet medan de skjutsade upp ett färdigt par till BB och städade rummet. 

Mina värkar hade nu hunnit bli ganska kraftfulla och jag kände att vattnet kunde gå vilken värk som helst. Jag ville ha lustgas! R som inte ville lämna mig ensam, försökte haffa någon som sprang förbi. Sen skedde allt på bara ett par minuter. Vattnet gick ungefär samma sekund som barnmorskan kom och sa att rummet var färdigt. Dags att gå dit, vilket var helt omöjligt för mig, tog ett par steg men, värkarna kom så fort jag rörde på mig. Vid det här laget kände jag att hon stod väldigt långt ut. De hämtade en rullstol åt mig, vilket jag hade svårt att veta hur jag skulle sätta mig i då det kändes som jag skulle sätta mig på hennes huvud. Väl i stolen sprang de med mig till rummet - nästa problem, ta sig från stolen upp i sängen. Lyckades ta mig upp, då säger jag "Hon kommmer!" "nejmen, lägg dig i sängen", "krysta inte" hör jag. Jag försöker ta ett steg till sängen, får en värk, tar tag i R och säger "hon kommer, hon kommer...", "Aj Aj Aj..." Fick som lägga mig upp på sängen med hjälp av R och en barnmorska, kunde ju inte sätta mig då hon var halvt ute. R och de andra blev ganska chockade att se ett huvud när de hjälptes åt att dra av mig byxorna jag fortfarande hade på mig. Klart! Lilla Love är född! ;) Omtalad på förlossning och BB. 

Chocken har lagt sig och jag har hämtat andan.
Foto: Rickard
Hemma i godan ro, sover sött.
Foto: Therés
Foto: Therés





3 kommentarer:

  1. Jag hoppas få en sån förlossning! Bara vi hinner in är jag nöjd! :-) Nog är hon lik M alla gånger!! GRATTIS!

    SvaraRadera
  2. Hon är ju så söt med sin lilla kalufs! :-)

    SvaraRadera
  3. Tack! jo lik brorsan, samma kalufs.

    SvaraRadera

Vad roligt att du tittade in! Tack!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...