torsdag 25 augusti 2011

Men vet du inte det...??

Det har slagit mig, nu som förälder mer än någonsin, att det är väldigt mycket som man förväntas veta och hålla koll på i livet, utan att man egentligen får någon tydlig information. Jag pratar om allt som rör föräldrapenning, ledighet, fack och a-kassa, försäkringar osv. listan kan göras ganska lång. Och inte alltid är det lätt att få svar på sina frågor om man skulle vara osäker på något man funderar kring. 


Jag försökte vid ett tillfälle kontakta facken i en fråga, det slutade med att jag fick maila igen för att få svar och då endast en hänvisning till internet där informationen var så pass ytlig att det inte gjorde mig klokare. Ett mail till kom efter ett tag, med en fråga om denne fick kontakta mig per telefon. -Hallå! det är väl bara prova! Finns en anledning till att jag lämnat mitt telefonnr. 


Det här med försäkringar kan ju vara väldigt trixigt det med. Vi har idag fått försäkringsbrevet på lilla L. När vi sökte försäkringen så svarade jag ärligt på alla frågor i hälsodeklarationen, för det är väl så man är. I och med vår lilla incident med henne och ambulanstransporten så fick vi hem ett brev där det stod att de behövde risk-bedömma hennes fall och att handläggningstiden kunde bli längre. Jaha, tänkte jag, man kanske inte skulle varit så ärlig ändå. Tack och lov så blev det inte mer än en veckas längre väntetid. Ingen förhöjd avgift eller dyl. Kändes skönt, nu är vi alla försäkrade!  


It has struck me, now as a parent more than ever, it is very much you expected to know and keep track of in life, before we can really get any clear information. I talk about anything related to parental leave, trade and unemployment insurance, insurance, etc.. the list is quite long. And not always easy to get answers to your questions if you would be unsure of something you are thinking about.
I tried on one occasion to contact the unions on an issue, it ended up getting mail again to get answers, and then only a reference to the Internet where the information was so shallow that it didn't made me wiser. An email came after a while, with a question if they could contact me by phone. -Hey! way dont just try it! Is there a reason why I left my phone number.
This with insurance may well be very tricky with it. We have today received the policy on little L. When we applaid the insurance so I answered honestly to all questions in the health declaration, for it is as you are. With our little incident with her and ambulance transport we got home a letter saying that they needed a risk-judge her case and that the processing time could be longer.Well, I thought, you might not have been so honest anyway. Thankfully this did not happen to be more than a week longer waiting period. No increased fee or so. Felt good, now we're all insured!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du tittade in! Tack!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...