fredag 2 september 2011

En riktig pysselmamma

Jag har tänkt att jag vill ge mina barn mycket pyssel och lek när de är små, eller under hela deras uppväxt så långt de tycker att det är roligt. Jag vill på något sätt främja kreativiteten och fantasin, vilket ÄR en bra egenskap att ha även när man blir lite mer "gammal och grå" :) 


När jag hämtade M på dagis i veckan höll de på förfullt med att leka med "playdo". M ville inte gå hem, han hade så roligt. Så jag tänkte att det finns ju faktiskt så att man kan göra detta själv så jag googlade (som det så fint heter) efter ett recept och kokade egen. Få se hur resultatet gillas imorgon då han får leka med den. 




Grön och fin blev den, för det var den karamellfärgen som vi hade hemma. Här är receptet som jag gjorde efter. I vissa recept är det angivet att man ska använda något som heter "alun", men jag rekommenderar att köra med citronsyra då det inte är farligt om barnet skulle få i sig lite deg. Jo receptet: 


2 ½ dl mjöl
1 dl salt
2 ½ kokande vatten (med karamellfärg om man önskar)
1 msk olja 
1 msk citronsyra


Blanda det torra, sen är det bara att slå på vatten (med karamellfärg) och olja och blanda till jämn konsistens. 


I've been thinking that I want to give my children a lot of fun activities and gameswhen they are youngor throughout their childhood, as far as they think it's fun. Iwant to somehow encourage creativity and imaginationwhich is a good featureto have, even when you gets a little more "old and gray":)
When I picked up M at kindergarten this week they held on to play with "playdo".M did not want to go homehe had so much fun. So I thought that there is a factthat you can make this yourself so I googled (as it so nicely called) for a recipe, and cooked my ownLet's see how the result proceed tomorrow when he can play with it.
Green and beautiful was it, for it was the caramel color that we had at homeHereis the recipe as I did afterIn some recipes, it is stated that one should usesomething called "alum", but I recommend running with citric acid as it is notdangerous if the child would get in a little dough. Well the recipe:
2 ½ cups flour
1 cup salt
2 ½ boiling water (with food coloring if desired)
1 tablespoon oil
1 tablespoon citric acid
Mix the drythen just turn on the water (with food coloringand oil and mix tosmooth consistency.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du tittade in! Tack!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...