måndag 14 november 2011

Radio och Genus

Haha, ja idag fick jag bli intervjuad av radio. Tycker inte om sånt. Men i alla fall, det kom fram en kvinna till mig idag när jag stod med barnen i tvillingvagnen. Hon ville fråga mig några frågor om genus. Jaja, tänkte jag och försökte svara så gott jag kunde. Eftersom jag (så passande) hade lilla L i en rosa mössa och filt och M i svart och grönt, började hon fråga ut mig vad jag ansåg om färgen rosa och om jag tyckte att det är viktigt att man ser om det är en pojke eller flicka när de är så här små. 


Så här går väl mina tankar: 
Jag tycker inte att det är något speciellt att klä pojkar i blått och flickor i rosa. Jag tycker att man lika gärna kan göra tvärtom. Däremot tycker jag att det är roligt med just det pojkiga och flickiga. Att det finns skillnad. Men inte för att de SKA eller MÅSTE vara skillnad. Jag har en rosa randig tröja till min grabb och han har även fått ha en rosa/lila stjärnig pyjamas. Likaså har L fått ha de lite mer pojkiga plaggen. Men när man börjar dra in det här med jämnställdhet och det i parallell med genusbetoning på barnkläder tycker jag att det är lite att dra det till sin spets. För mig handlar jämnställdhet om rättigheter i olika frågor. Inte hur man klär eller inte klär sig själv eller sina barn. 


Tråkigt nog ÄR det väldigt genus betonat i butikerna. Ofta. Det hade varit roligt med lite mer brytningar mellan genus i butikerna, mer att välja mellan. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du tittade in! Tack!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...