lördag 2 april 2011

Glutenfria syltkakor

Första gången jag lyckats utan fiasko. Känns riktigt bra! Men nästa gång jag ska göra dem skippar jag nog potatismjölet och kör bara glutenfri-mjölmix. Tror inte de blir riktigt lika torr som de har en tendens att bli med potatismjöl. Kakburken lämnade de förra husägarna och det är jag otroligt glad för, love them! 



Receptet hittade R på internet och det lyder som så: 

125 g smör
0,5 dl socker
1 ägg
1,5 dl potatismjöl
sylt

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör, socker och vaniljsocker poröst. Observera att det inte är angivet i ingridienserna vaniljsockret. Jag körde 1 tsk.  Tillsätt ägget under vispning. Tillsätt potatismjölet och rör ihop till en deg. 1,5 dl är på TOK för lite. vet inte exakt hur mycket jag tog men det var BRA MYCKET mer tillsatte tills det var en fast deg. Dessutom hade jag i lite po-fiber. Gör bollar av degen och lägg på plåt. Tryck en grop i varje, lägg i sylt. Grädda i 15 min! 

The first time I have managed without failure. Feels really good! But next time I do themI'll probably skip the potato flour and run only gluten-flour mix. Do not they get quite asdry as they tend to be with potato flour. Cookie jar left the former owners of the houseand I'm incredibly happy, love them!

The recipe found R on the internet and it reads like so:

125g butter
0.5 cup sugar
1 egg
1.5 cups potato flour
jam

Preheat the oven to 175 degrees Celsius. Stir butter, sugar and vanilla sugar fluffyNote that it is not specified in the ingredients vanilla. I drove 1 tsp. Add the egg while whipping. Add the potato flour and stir into a dough. 1.5 cups is way too little. do not know exactly how much I took but it was a good deal more. I set up until there was astiff dough. Make balls of dough and place on plate. Press a hole in each, add the jam.Bake for 15 minutes!





1 kommentar:

  1. Man kan smyga in lite sirap istället för en del av sockret. Blir inte lika "dammigt" då...

    Storskogen

    SvaraRadera

Vad roligt att du tittade in! Tack!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...