fredag 15 april 2011

Vardagsbullar alá Marocko

Lovade att jag skulle få upp receptet på maten. Detta var det jag/vi bjöd våra kollegor på: En rätt med grönsaksröra, köttbullar och ägg i samma gryta/form. Kan bara konstatera att lunchen till kollegorna blev lyckad och omtyckt. 


Till 4 pers: 


500g nöt- el lammfärs. 
2 vitlöksklyftor
3 msk ströbröd
2 msk kallt vatten
1 äggula
1 ½ tsk salt
2 krm nymald vitpeppar
1 ½ tsk spiskummin
1 tsk paprikapulver
½ tsk malda nejlikor (vi hoppar dessa då vi inte är så förtjusta i det.) 
GRÖNSAKSRÖRA
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
4 paprikor (olika färger) 
2 msk olivolja
1 burk krossade tomater (400g)
2 tsk hackad chili (röd el grön)
1 tsk salt
1 krm nymald svartpeppar
4 ägg
½ paprikapulver


GÖR SÅ HÄR: Skala och finhacka vitlöken. Arbeta ihop färsen med vitlök, ströbröd, vatten äggula, salt och kryddor. Forma bullar och ställ kallt. 
Skala och hacka lök och vitlök. Hacka paprikorna. Fräs lök och vitlök glansigt. Lägg i paprikan och stek 2-3 min. Häll på krossade tomater och krydda med chili, salt och peppar. Låt småkoka under lock 5 min. Sätt ungen på 225grader. Bryn köttbullarna. Lägg dem på grönsaksbädden. Gör gropar och knäck ner äggen. In i ugnen ca 12 min tills äggen stelnat. 
strö paprikapulver över och servera med bröd! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du tittade in! Tack!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...